Jeden praktický tip ako sa čo najrýchlejšie zbaviť stresu a uvoľniť. Prospeje vám aj vášmu dieťatku

21. Apríl 2018

Ako spolu súvisí pokojné dýchanie a dnešný svet?

Žijeme v rýchlej a na výkon veľmi náročnej a uponáhľanej dobe, ktorá nás podvedome stresuje. Či už vo vás nepokoj a napätie vyvoláva stres v práci alebo vo vzťahu, prípadne máte obavy z tehotenstva alebo pôrodu, existuje mnoho techník, ktoré vám pomôžu zbaviť sa stresu a upokojiť sa rýchlo. Patrí sem napríklad relaxácia, krátka prechádzka či príjemný rozhovor s kamoškou, ktorý zaručene  vždy pomôže :). Avšak tou najrýchlejšou metódou, ktorá funguje takmer okamžite, je pokojné dýchanie.

Možno si poviete, že článku na tému dýchanie sa venovať neoplatí, opak je však pravdou a verím tomu, že so mnou budú súhlasiť všetci, ktorí si už silu vedomého nádychu a výdychu vyskúšali (a nemyslím tým len budúce maminky).

Dýchanie je jedna z mála vecí, ktorou disponuje naozaj každý človek bez rozdielu veku, rasy, skúseností a pod. Koľko ľudí však naozaj dýchať vie? Koľkým ľuďom napadne zamerať sa na dýchanie, keď potrebujú uvoľniť v tele nahromadené napätie?

Myslím, že sa zhodneme na tom, že dýchanie je našou životnou energiou a bez neho by sme tu neboli. Bez vody prežijeme pár dní, bez jedla aj pár mesiacov,  no všetky bunky v našom tele sú zavislé na kyslíku. Väčšina ľudí už dnes žiaľ dýchať nevie. Dýchame veľmi plytko – do hrudníka a silu dýchania vôbec nevyužívame.

Naša kapacita pľúc je obrovská (cca 4 litre u žien) no využívame z nej len niečo cez 500 mililitrov na 1 nádych, čo je naozaj málinko.

Príroda to krásne vymyslela

Napriek tomu to príroda krásne vymyslela a pokojné dýchanie dala do vienka každému z nás. Považuje sa za najprirodzenejšie a možete ho poznať aj pod názvom brušné alebo bránicové dýchanie. Dýchajú takto všetky detičky cca do 3 rokov života, kým nie sú podvedome stresované a môžete ho rozoznať podľa toho, že sa im pekne pri dýchaní nadvihuje bruško 🙂

Ak chodíte napríklad na jógu, je pravdepodobné, že vás už dýchať opäť naučili.. Práve tu sa dýchaniu venuje veľká časť pozornosti a rady ľudí, ktorí si dychom vedia sami pomôcť sa krásne rozširujú :).

Pokojné dýchanie, tehotenstvo a pôrod

Toto dýchanie nie je špeciálne hypnopôrodné dýchanie, avšak pomôže vám sa uvoľniť a dieťatku dodá viacej priestoru a kyslíka. A ako vieme, telo nemôže byť napäté aj uvoľnené naraz, takže pokojné dýchanie zmierni stres, eliminuje produkciu stresových hormónov adrenalínu a noradrenalínu a naopak podporí produkciu hormónu lásky – oxytocínu.

Hlboký stav uvoľnenia, do ktorého sa pomocou tohto dýchania dostanete vám dá priestor uvoľniť nielen vaše telo, ale aj myseľ a vy sa ľahšie prepojíte s vašim dieťatkom.

Okrem toho, keď sa naučíte so svojim dychom pracovať, ľahšie sa vám budú trénovať aj hypnopôrodné dýchacie techniky, ktoré sú prospešné priamo pri pôrode – hlboké vlnové dýchanie (dýchanie nahor) a samotné pôrodné dýchanie (dýchanie nadol), ktoré napomáhajú otváraniu pôrodných ciest a zmierňujú vnímanie bolesti.

Ak sa naučíte maximalizovať kapacitu vašich pľúc a naučíte sa správne dýchať, urobíte si veľkú službu do budúcnosti. Budete vedieť ako spomaliť, ukľudniť sa a dostať svoje „vystresované ja“ do stavu pokoja a rovnováhy. 

Trošku vedy k tomu ako to celé funguje

Pokojné dýchanie sa nazýva brušným dýchaním, pretože stláča bránicu, vytláča bruško a preniká hlbšie do pľúc, kde čaká najviac krvi na okysličenie. Cirkulácia krvi v organoch sa zvýši a pohyb bránice masíruje orgány brušnej dutiny, vrátane maternice, a tak prospieva vam obom. 🙂

Dýchanie je regulované z centier v predĺženej mieche a činnosť dýchacieho centra ovplyvňujú aj podnety z kôrových a podkôrových oblastí mozgu. Práve preto môžeme dýchanie ovplyvniť a regulovať našou vôľou a mysľou. Vieme ovplyvniť dĺžku, hĺbku aj frekvenciu nádychu aj výdychu. 

S dychom, ako so základnou ‚technikou‘, pracujú aj mnohí psychológovia či terapeuti. Dokonca existujú metódy, kde je celá terapia postavená na naučení sa a praktizovaní správneho dýchania.

Ako na to?

Toto dýchanie môžeme praktizovať v stoji, tureckom sede, ľahu či na stoličke. Každý podľa svojich aktuálnych možností, dôležité je mať vystretý chrbát, aby sa nám pľúca viacej otvorili Ak teda sedíte na stoličke, dbajte na to, aby ste sa neopierali o chrbát.

Jedná sa o telu prirodzené dýchanie, ktoré sme však rokmi pozabudli, preto je pre trvalé výsledky vhodné ho precvičovať pravidelne. Presne tak, ako keď sa snažíme vybudovať nový návyk. Ako sa hovorí – opakovanie je matka múdrosti :).

5 krokov k pokojnému dýchaniu:

1. Postavte sa alebo si pohodlne ľahnite na chrbát a nohy si mierne pokrčte v kolenách. Ak ležíte, hlavu (krk) si podložte vankúšom.

2. Jednu ruku si položte na hornú časť hrudníka a druhú na bruško. To vám umožní cítiť bránicu ako sa dvíha a klesá.

3. Uvoľnite všetky svaly vášho tela a vašu myseľ „presuňte do brucha“. Sústreďte sa.

4. Pomaly sa nosom do brucha nadýchnite, počítajte pritom do 4. Cítite, ako tlak v brušku stúpa, brucho sa vydúva a nadvihuje vašu ruku.

5. Vydýchnite ešte pomalšie nosom alebo cez našpúlené pery akoby ste chceli vašim dychom jemne nafúknuť bublinu. Výdych je samovoľný, uvoľnený a čo najdlhší. Snažte sa napočítať do 8. Vidíte ako sa vaše brušné svaly sťahujú.

Tip na záver:

Vytvorte si malý každodenný rituál v rámci ktorého urobíte pár vedomých nádychov a výdychov podľa návodu vyššie. Ideálne každý deň a v rovnakom čase.

Pokiaľ sa na pôrod pripravujete metódou hypnopôrod, môžete toto dýchanie precvičovať každý deň v rámci svojej dennej rutiny, pred relaxáciou. Pomôže vám stíšiť vaše telesné funkcie a dostať sa do relaxácie rýchlejšie :).

Znížite napätie, zlepšíte zdravie a zvýšite pocit šťastia. A to chceme predsa všetci :)).

Vyskúšajte a dajte mi potom vedieť ako sa vám darí.

 

Ak sa vám článok páčil, budem rada keď ho cez ikonky vľavo pozdielate aj so svojimi tehotnými kamarátkami. Pomôžete im tak prežiť tehotenstvo a pôrod vo väčšej pohode.

 

Prihlás sa na náš NEWSLETTER

Sleduj nás na INSTAGRAME

Something is wrong.
Instagram token error.

Pin It on Pinterest

Share This